Zdravější život? Vím, jak na to?

21.11.2024

Odpovědět si na tuto otázku a načerpat inspiraci ke zdravějšímu způsobu života měli žáci 8. ročníku během zajímavých přednášek s výživovou poradkyní.

Spousta žáků v dnešní době vůbec nesnídá, ba dokonce ani nesvačí. A jak je to u některých v poledne s obědem? S nadsázkou se dá říct, že tácy s odneseným jídlem často vypadají téměř netknutě. Na dotaz, proč žáci oběd nesnědli, pouze krčí rameny. Bez ochutnání ihned tvrdí, že jim jídlo nechutná. Jindy se vymlouvají na maminku, která jim objednala "nedobré" jídlo.

Problémy je vždy nejlépe řešit přímo s odborníkem. Proto jsme do školy pozvali Michaelu Tkadlecovou, výživovou poradkyni a absolventku vysokoškolského oboru bezpečnost a kvalita potravin. Našim osmákům odpovídala na otázky typu: Proč snídat a svačit? Co jíst? Čemu se vyhnout? Co naopak přidat? Jak často a kolik jíst?

V úvodu žáci získali základní informace o různých složkách potravin a seznámili se se zásadami a základy zdravého stravování. Řeč byla i o délce a kvalitě spánku, která není v době chytrých telefonů u mnohých ideální. Vhod přišly také tipy na jednoduché, chutné a zdravé snídaně i svačiny, které jsou Achillovou patou stravování dnešní mládeže.

Poté museli žáci nově nabyté poznatky přetavit do jednoduchého celodenního jídelníčku, který by měl splňovat zásady a složky zdravé stravy. Po jejich sestavení byl čas na společnou diskusi.

Na závěr ještě měli dobrovolníci možnost změřit své tělesné parametry jako váhu, množství tuku, svaloviny či kostí a porovnat je s vhodným rozmezím v závislosti na svém věku, výšce a váze. Zajímavým parametrem, který váha dokázala ukázat, byl také tzv. biologický věk, který odpovídá stavu a funkčnosti našeho organismu.

V závěru přednášky zasypali žáci výživovou poradkyni množstvím individuálních dotazů. Bylo vidět, že toto téma jim není lhostejné. Že o něm budou nejen přemýšlet, ale také ho přijmou pro svůj zdravější život. Teď už ví, jak na to.

                                                                                                                                              Mgr. Tomáš Studeník